تاریخ انتشار: پنجشنبه 1348/10/11 - 03:30
کد خبر: 6702

محل پخش بروشور کمپین `یک میلیون امضا`

در این نشست که با تبریک های پر احساس شهلا اعزازی به مناسبت روز به اصطلاح زن آغاز شد، وی با تمسخر از طرح کاهش ساعات کار زنان به عنوان هدیه دولت یاد کرد و ” یعنی وقتی دولت آبادی دیدگاه خودش را مطرح می کند به نظر می رسد که بین دولت آبادی و فرد عادی که هیچ ادعایی از روشنفکری و برابری هم ندارد، فرقی وجود ندارد چون در آمال نویسنده زنی که خدمت کند و سرکشی نکند، برتر است. “

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»  ،عصر دیروز نشستی از سوی انجمن جامعه شناسی ایران با موضوع بررسی زن در آثار چهار نویسنده ایرانی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

گفت: علت این امر را توانایی جسمی کمتر زنان اعلام کرده اند.

وی سپس با انتقاد از این طرح آن را ظلمی به زنان دانست.

همچنین از سوی مسوولان این برنامه یک سبد پر از تکه های گیاهی به نام میموزا به همه زنان تقدیم شد که علت انتخاب آن مقاومت این گیاه نسبت به سرما، گرما و خشکی اعلام شد و در پایان جلسه هم گفتند هر کس بخواهد می تواند قسمتی از این گیاه را بردارد.

دولت آبادی روشنفکر هم حامی خشونت علیه زنان است!

در ادامه این جلسه صبا واصفی درباره ویژگی شخصیت های زن آثار دولت آبادی صحبت کرد.

وی گفت: ادبیات به عنوان وسیله ای که فرهنگ را برای انسان ها نهادینه می کند و از مخاطبان خود می خواهد که با شخصیت های داستان همذات پنداری کند، یکی از عواملی است که خشونت را باز تولید می کند، تا در اثر تکرار یک پدیده عادی تلقی می شود.

در ادامه این ” کار مزارعی در سطح باقی نمانده و نمونه ایده آلی است. چون زن ها در آثار او همه استقلال اجتماعی اقتصادی دارند. یا حسابدارند یا برنامه ریز کامپیوترند، یا خلبان هستند یا برای سخنرانی از این شهر به آن شهر می روند! “

نشست پروانه زاهدی فر درباره کتاب بامداد خمار صحبت کرد. وی گفت: کتاب بامداد خمار پرفروش ترین کتاب تاریخ ماست. که از سال 73 تاکنون 45 بار تجدید چاپ شده است.

وی ادامه داد: کتاب بامداد خمار طبقه را فقط در ملموسات و ظواهر محدود نمی کند. بلکه آن را به ویژگی های انسانی هم بسط می دهد. شخص اول این داستان این جامعه را به دو طبقه بالا و پایین تقسیم می کند و با یک نگاه صفر و یکی طبقه مرفه را واجد تمام شرایط خوب و مثبت می داند و طبقه فقیر را فاقد تمام ویژگی های انسانی و اخلاقی معرفی می کند.

در ادامه این جلسه شمس لنگرودی به شعر خوانی پرداخت.

وی گفت: آن طور که علیه مردان صحبت شد من نباید اینجا صحبت می کردم.

شهلا اعزازی هم در پاسخ به وی گفت: امروز چیز مهمی گفته نشد و آنچه گفتند متن کتاب بود نه نظر خودشان. شما باید جلسات دیگر را که نظر خودشان ” در یکی از داستان ها زنی در تردید با اصول متعارف قبلی اش قرار می گیرد و بسیار جلوتر از «چراغ ها را من خاموش می کنم» می رود که زن ها علی رغم میلشان باز هم به زندگی قبلی خودشان بر می گردند. لازم به ذکر است که اشاره ایشان وسوسه خیانت یک زن به زندگی زناشویی است. که متاسفانه! با وفاداری سر جای خود برمی گردد. “ را می گویند، بیایید.

نیره توکلی هم در این جلسه گفت:شیوه داستان بامداد خمار در منکوب کردن عشق تازه نیست و بر عکس آنکه معروف است این داستان عاشقانه نیست بلکه ضد عشق است اما دلیل موفقیت این داستان چیست؟

وی گفت: آنچه در بامداد خمار نقد می شود، مناسبات پدر سالارانه نیست بلکه نظریه های مبتنی بر مبارزه طبقاتی است. در آستانه انقلاب 57 چون مرزهای طبقاتی کلاسیک مخدوش شد و طبقات نوکیسه شکل گرفت، ازدواج های ایدئولوژیکی رخ داد که شکست خوردند. پس این داستان یک عقده گشایی کور و بی رحمانه با نظریه هایی است که خواستار برابری طبقات بودند.

وی با اشاره به آثار دولت آبادی گفت: به جز بخش هایی که نمایانگر واقعیات جامعه است بقیه قسمت ها کاملا سو گیرانه است.

وی همچنین گفت: در بخش دیگری هم وی حجاب اجباری را نفی می کند.. در بخشی از داستان آمده؛ که در یک سفر به کنار دریا که همه آماده حضور با مایو بودند، به مادر خانواده که چادری است اجازه ورود نمی دهند پدر خانواده عصبانی می شود که چرا با زن باحجاب این طور برخورد می شود. همه به آن زن میگویند ” همه به آن زن می گویند که خانم نمی شد خود را شبیه کلفت ها درست نکنی؟ نویسنده در اینجا ناامیدی بچه ها که به خاطر حجاب مادرشان نمی توانند از آن امکانات استفاده کنند را خوب نشان می دهد. “

گویند که خانم نمی شد خود را شبیه کلفت ها درست نکنی؟ نویسنده در اینجا ناامیدی بچه ها که به خاطر مادرشان نمی توانند از آن امکانات استفاده کنند را خوب نشان می دهد.

از حاشیه های این برنامه نمایش پوستر یک موسسه کمک به کودکان بود. خانم اعزازی در آنجا گفت: با معرفی این موسسه می خواهیم بگوییم که جنبش زنان با کودکان همراه است. که با توجه به دلسوزی خانم توکلی در محرومیت کودکانی که به خاطر حجاب مادرشان از دریا محروم شده اند، این حمایت آشکار می شد.

همچنین بروشور کمپین یک میلیون امضا هم که از سوی شیرین عبادی راه اندازی شده، بین حاضران پخش می شد. یکی از حاضران گفت که با توزیع این بروشور در مترو برخورد شده و توزیع رسمی آن در دانشگاه جالب توجه بود.

از چند نفر از آقایان که با آرامش توهین های بانوان روشنفکر را می شنیدند، توسط مسوولان این انجمن تقدیر شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
پیروزی تماشایی و مهیج لیورپول مقابل تاتنهامی
لورکوزن شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top